Hur skriver man ett mejl som är relevant och anpassat till din målgrupp? Vilka misstag bör undvikas för att förbättra effekten av dina kampanjer? Genast svaren!
Att skriva optimerade e-postmeddelanden räcker inte för att avsluta försäljningen. Du måste mäta resultaten av dina ansträngningar baserat på tillförlitliga indikatorer . Du kommer att kunna mäta uppnåendet av dina mål och justera din strategi utan att slösa tid. Oavsett dina mål måste du ställa in mätvärden för att spåra dina framsteg. Låt oss se i den här artikeln 8 e-posta nyckeltal att veta först.
1 – Klickfrekvensen (CTR)
Klickfrekvens är andelen mottagare som klickade på en eller flera länkar i ett e-postmeddelande.
Detta är en viktig nyckeltal för att enkelt utvärdera prestandan för varje e-postmeddelande som skickas. Du kan till och med spåra dess utveckling över tid, eller jämföra prestanda över två olika tidsperioder. Du kan också använda CTR för att mäta A/B-testresultat för att hitta sätt att generera ännu fler klick. Men det mest intressanta är att klickfrekvensen ger dig en konkret bild av antalet kontakter som interagerar med ditt innehåll. Detta låter dig sedan identifiera vem av din kontaktlista som är mest intresserad av ditt varumärke eller erbjudandet du erbjuder.
För att beräkna det, använd följande formel :
CTR = (Totalt antal klick eller unika klick / Antal levererade e-postmeddelanden) x 100 |
Exempel: 600 klick / 12 000 e-postmeddelanden levererade x 100 = 5 % klickfrekvens
2 – Omvandlingsfrekvensen
Konverteringsfrekvens är andelen mottagare som klickade på en länk i ett e-postmeddelande och vidtog önskad åtgärd.
När en av dina kontakter klickar på ett e-postmeddelande är nästa steg att generera en konvertering . Det betyder att du måste uppmana dem att utföra en specifik åtgärd . Det kan vara att fylla i ett formulär, begära en offert, ladda ner en e-bok eller köpa en produkt. Det finns olika möjligheter . Till exempel, om du placerar en nedladdningslänk för en gratis e-bok i din e-post, kommer alla kontakter som laddar ner den automatiskt att betraktas som konverteringar. Allt beror på vilken knapp eller uppmaning (CTA) du lägger i din e-post. På samma sätt måste den CTA som används uppfylla kampanjens övergripande mål.
För att beräkna denna e-post-KPI, använd följande formel :
Konverteringsfrekvens = (Total konvertering / Totalt antal levererade e-postmeddelanden) x 100 |
Exempel: 500 kontakter som utförde önskad åtgärd / 10 000 e-postmeddelanden levererade x 100 = 5 % konverteringsfrekvens
3 – Leveransgraden
Leveransgraden är förhållandet mellan e-postmeddelanden som når mottagarnas inkorgar och antalet skickade e-postmeddelanden.
Leveransgraden baseras ofta på studsar eller felmeddelanden som tas emot som svar på en kampanj. De resulterande felen kan vara tillfälliga (mjuka studsar) eller permanenta (hårda studsar). Ju högre antal avvisningar, desto lägre antal skickade e-postmeddelanden.
Om din e-postkampanj får en hög leveranshastighet kan det betyda att din kontaktdatabas är kvalitativ . Denna frekvens kan dock vara låg när du använder nyligen insamlade e-postadresser som inte har testats före leverans .
Om du vill förbättra leveranshastigheten för din e-postkampanj, se till att inventera din e-postlista . Vad är poängen med att skapa bra kampanjer om de inte läses av de personer som mest sannolikt kommer att köpa dina produkter eller tjänster? Med en bas på mer än 20 miljoner B2B-kontakter som Magileads gör tillgängliga för dig, får dina meddelanden den synlighet de förtjänar. Upptäck Magileads→
För att beräkna leveranshastigheten, använd helt enkelt följande formel :
Leveransgrad = (Totalt antal levererade e-postmeddelanden / Totalt antal sändningar) x 100 |
Exempel: 9 900 e-postmeddelanden levererade totalt / 10 000 skickade e-postmeddelanden x 100 = 99 % leveransgrad
4 – Öppningstakten
Öppningshastigheten för e-post är antalet öppnade e-postmeddelanden jämfört med det totala antalet skickade e-postmeddelanden.
Detta är ett viktigt nyckeltal för att mäta relevansen och resultatet av din e-postkampanj. Om kursen är hög betyder det att ämnet för mejlet inger förtroende och väcker intresset hos dina mottagare. Det kan också innebära att du har en väl optimerad kontaktbas. Om du använder en föråldrad databas kan det minska prestandan.
Så här gör du för att förbättra öppningshastigheten för dina e-postkampanjer:
- Identifiera dina mottagares förväntningar och använd dem för att väcka deras intresse.
- Skicka mejl i rätt tid, tisdag och torsdag är de bästa dagarna. Du kan också utföra A/B-tester för att bestämma den bästa tiden att skicka.
- Prioritera de mest engagerade kontakterna eller de som redan har visat intresse för ditt företag eller erbjudande.
- Kontrollera mottagarens namn och rubrik innan du klickar på knappen "skicka".
- Använd en bra krok i ämnesraden i ditt e-postmeddelande.
- Ta dig tid att segmentera din kontaktlista.
- Gör lite copywriting .
För att slutföra denna lista, läs vår artikel:
Nedan hittar du formeln för att beräkna öppningsfrekvensen för e-post:
Öppningshastighet = (Antal öppnade e-postmeddelanden / Antal levererade e-postmeddelanden) x 100 |
Exempel: 100 e-postmeddelanden öppnade / 500 e-postmeddelanden anlände till destinationen x 100 = 20 % öppningsfrekvens
5 – Avvisningsfrekvensen
Avvisningsfrekvens är andelen e-postmeddelanden som inte levereras till mottagarna av det totala antalet e-postmeddelanden som skickats under en e-postkampanj.
Avvisningar indikerar att mottagarens e-postadress är tillfälligt eller permanent otillgänglig . Det betyder att det finns två typer av studsar:
- Mjuk studs: mottagarens e-postadress är tillfälligt otillgänglig.
- Hardbounce: mottagarens e-postadress är permanent otillgänglig.
Avvisningsfrekvensen tar hänsyn till dessa två kategorier av avvisningar . De måste dock särskiljas, eftersom hårda studsar är mycket mer problematiska . Det betyder att du måste uppdatera kontakten eller ta bort den definitivt från din lista. Å andra sidan, om avvisningsfrekvensen är hög betyder det att många e-postmeddelanden inte når sina mottagare. Detta skulle ha en direkt inverkan på kampanjens resultat.
För att beräkna avvisningsfrekvensen, använd följande formel :
Avvisningsfrekvens = (antal e-postmeddelanden som inte har levererats / antal skickade e-postmeddelanden) x 100 |
Exempel: 5 e-postmeddelanden som inte levererats till mottagare / 500 e-postmeddelanden skickade x 100 = 1 % avvisningsfrekvens.
6 – Tillväxttakten för kontaktlistan
Denna takt motsvarar tillväxttakten för listan med e-postadresser i din kontaktdatabas.
Din kontaktlista kan inte frysas, behöver du att uppdatera det regelbundet. Det finns företag som stänger, e-postadresser avaktiverade av deras ägare eller smeknamn som ändras. Det är därför du alltid bör utöka din lista så att den inte blir inaktuell. Du måste fylla i den här listan för att utöka din räckvidd och utöka din publik. Enligt global statistik, an maila kontakt listan upplever naturlig erosion. Det sägs att 22,5 % av kontakterna löper ut varje år. Det är därför absolut nödvändigt att upprätthålla tillväxten av din lista till optimera prestandan för dina e-postmeddelanden.
För att beräkna denna kurs, här är formeln att använda:
Listtillväxthastighet = (Antal nya prenumeranter – Antal avprenumerationer och skräppostrapporter / totalt antal kontakter på listan) x 100 |
Exempel: (200 nya prenumeranter – 100 avanmälan och skräppostrapporter) / 800 e-postadresser på listan x 100 =
7 – Total ROI
KUNG är den totala avkastningen på din investering för dina e-postkampanjer. Det är en kurs som erhålls genom att dividera det totala antalet kvitton med de totala utgifterna.
För att spåra resultatet av din e-postkampanj är det viktigt att kvantifiera dess totala ROI . Det är en enkel KPI, lätt att förstå och uttrycker ett konkret resultat. En positiv siffra indikerar en vinst , en negativ siffra indikerar en förlust . I det andra fallet är de totala kostnaderna större än kostnaderna. Om inkomster är lika med kostnader innebär det en neutral balansräkning (ingen vinst, ingen förlust).
För att beräkna den totala ROI, använd denna formel :
ROI = [(Värde av gjorda ytterligare försäljningar – kampanjkostnad) / kampanjkostnad] x 100 |
Exempel: (2 000 € i försäljning – 200 € investerat i kampanjen / € 200 investerat i kampanjen) x 100 = 900 % avkastning på investeringen.
8 – Churn rate
Avregistreringsfrekvensen är andelen personer som har beslutat sig för att avsluta prenumerationen på en e-postkampanj eller ett nyhetsbrev.
Att avsluta prenumerationen är inte alltid dåliga nyheter, det kan ha bra och dåliga.
Den ljusa sidan:
- Denna kurs visar tydligt att något är fel med innehållet i ditt e-postmeddelande . Det låter dig upptäcka förbättringsområden.
- Att avsluta prenumerationen gör det lättare för dig att identifiera oengagerade användare som behöver tas bort från din kontaktlista. De gör oss äntligen en tjänst genom att avsluta prenumerationen.
Den dåliga sidan:
Denna e-post-KPI kan ha en betydande inverkan på kampanjens leveranshastighet Om denna frekvens är hög betyder det helt enkelt att innehållet inte är intressant för mottagarna, eller att kontakterna inte är tillräckligt engagerade. Vi skickar e-post så att de når sina mål och dessa personer utför önskad åtgärd. Men inte så att mejl hamnar i skräppost eller helt ignoreras av våra mottagare. Det är därför vi måste undvika att ha en hög churn.
Här är några tips för att undvika att avregistrera dina kontakter:
- Erbjud innehåll anpassat till ditt mål;
- Anta tonen och tillvägagångssättet du använder till profilen för din köparpersona;
- Rensa din kontaktdatabas genom att ta bort inaktiva eller kontakter utanför målet;
- Återaktivera inaktiva prenumeranter och engagera dem;
Upptäck formeln för att beräkna churn rate:
Avsluta prenumeration = (Totalt avanmälan / Antal levererade e-postmeddelanden) x 100 |
Exempel: Av 500 skickade e-postmeddelanden klickade 3 personer på länken för att avsluta prenumerationen. Churn-hastigheten är därför (3 / 500) x 100 = 0,6 %